Kouvolan joukkoliikenne: risut ja ruusut

Olen tässä viime aikoina mielenkiinnosta Kouvolan julkista liikennettä kohtaan suorittanut käytännön kokeiluja jättämällä auton ja polkupyörän kotipihalle. Tämä suppea yhden miehen selvitys ei anna kokonaiskuvaa tilanteesta, vaan aion perehtyä siihen myöhemmin huomattavasti tarkemmin. Toiveeni on, että  Kouvolan julkista liikennettä tullaan tulevan valtuustokauden aikana parantamaan ja sen eteen ainakin Vihreä valtuustoryhmä tulee ponnistelemaan.

bty

Faktat faktoina

Kouvola on laaja Kaupunki, jossa taajamien väliset etäisyyden ovat pitkiä. Suhteellisen tiiviin kokonaisuuden muodostavat Kouvolan ydinkeskusta, Koria, Kuusankoski, Voikkaa, sekä Valkealan kirkonkylä. Vaikka Valkealan ”kirkolle” onkin matkaa noin 12 kilometriä, on otettava huomioon, että keskustan ja Valkealan välissä on paljon asutusta (Jokela, Niinistö, Lautaro). Uskoisin bussiliikenteen olevan lyhyelläkin aikavälillä kannattavaa Kouvola, Koria, Valkeala, Kuusankoski vyöhykkeellä vaikka linjoja lisättäisiin selvästi nykytilanteesta.

On selvää, ettei kannattavaa, sujuvaa ja tiheästi liikkuvaa bussiliikennettä voida turvata koko laajan Kouvolan alueella. Tästä ei nyt varmasti kaikki tykkää, mutta ajattelen, että aikaisemmin mainitsemani vyöhykkeen sisäpuolella olevia yhteyksiä kannattaisi selvästi lisätä. Muiden alueiden kohdalla olisin kohtuullisen tyytyväinen nykyisten yhteyksien määrään sillä parannuksella, että yöbussit esim. Myllykoskelle ja Elimäelle olisivat ainakin kokeilemisen arvoisia.

Aikataulujen ”metsästys”

Tässä on kyllä korjattavaa. Kouvolan kaupungin paikallisliikenteen hakupalvelu on todella surkea. Se ei ole tätä päivää. Etenkin kännykällä käytettäsessä meinaa pidempikin hermoisella palaa pinna. Kartta on surkea ja muutenkin sovellus on todella kankea. Ehdottomasti kunnollinen mobiil-appi tämän historiallisen hakukoneen tilalle.

Kokemus busseita ja henkilökunnasta

Bussit joissa olen istunut ovat olleet ehjiä ja siistejä. Se onkin tärkeä asia ja siitä plussat liikennöitsijöille. Myös henkilökunta on muutamaa ikävää poikkeusta lukuun ottamatta ollut ystävällistä ja ammattitaitoista. Jotta ihmiset tottuvat käyttämään linja-autoja on bussien siisteys ja henkilökunnan asiakaspalvelutaidot todella merkittäviä tekijöitä varsinkin siinä vaiheessa, kun joku  matkustaa paikallisbussissa ensimmäisiä kertoja. Sen verran positiivista palautetta Kouvolan kuskeille, että asiakaspalvelu on Kouvolassa selkeästi parempaa kuin esimerkiksi Helsingissä, jossa tulee julkisia käytettyä paljon.

dav

Lipunhinnoista jäi karvas maku

Tein neljän lapsen kanssa bussiretken Kouvolaan. Aikuisen lippu maksoi 3,50 ja lasten 1,80. Edestakainen bussimatka Kouvolaan maksoi 21,40€. Se on mielestäni liikaa. Jos minun tulisi matkustaa vaikka kaksi kertaa viikossa lasten kanssa Kuusankoskelta Kouvolaan, tulisi sille hintaa 171,20€. Arvokortilla hinta tippuisi hieman, mutta silti hinta on mielestäni liian korkea, etenkin jos tavoitellaan lisääntyviä matkustajamääriä. Ensimmäinen asia mikä tulisi korjata on, että maksavan aikuisen seurassa lapset matkustaisivat maksutta. Lisäksi mikäli bussissa on tilaa (kuten useimmiten), on polkupyörästä veloitettava 3,50€ liikaa. Esitykseni on, että mikäli linja-autossa on reilusti tilaa, voi pyörän ottaa mukaan maksutta.

Eli ennen suuria muutoksia, kuten alle 15-vuotiaiden maksutonta joukkoliikennettä, tulisi nämä pienet joustot toteuttaa viivyttelemättä. Jotta ihmiset matkustavat bussilla, sen pitää olla halpaa, vaivatonta ja mukavaa.

-Kaakonkiulman humanisti-

”Muutos alkaa yksilöstä”

Mainokset

9 thoughts on “Kouvolan joukkoliikenne: risut ja ruusut

  1. Kuskeihin mahtuu eräs vanhempi suomalainen äreä tukevahko mies, joka ei tervehdi ja on usein ajanut pitkälle bussipysäkkien ohi, jopa seuraavankin pysäkin ohi, vaikka asiakkaat on painanut stop nappia ja jopa nousseet seisomaan valmiiksi käytävälle nopeuttaakseen poistumista.
    Poksissa tunnin käynti vie esim Lehtomäestä 6 tuntia paikallisliikenteellä!
    Bussivuoroja lisää!!!
    Monia helmiä löytyy kuljettajista onneksi.

    Tykkää

  2. Tosiasiahan on se, että nykyään Kouvolassa voi myös maksaa bussimatkustamisen kortilla. Tai voisi, mikäli eräät yksilöt eivät suhtautuisi tähän asiaan niin negatiivisesti. Enkä ole ainut, joka on kokenut samaa. Juuri viime viikonloppuna koin tilanteen Lehtomäen linjalla, jossa bussikuski minun korttia hänelle tarjotessa väitti silmät kirkkaana, että nyt ei tullut korttikonetta mukaan. Korttikone oli kyllä mukana, josta mainitsinkin hänelle, mutta siitä huolimatta hän ei suostunut käyttämään sitä. Aikaisemmin olen toisen kuskin toimesta kokenut samankaltaista vastahankaa, mutta hän sentään suostui ottamaan koneen ja ohjeet sen käyttöön esille ja saimme kuin saimmekin maksutapahtuman kortilla onnistumaan.

    Tykkää

    • En tiedä, onko bussien laitteissa lähimaksumahdollisuus, mutta se on todella kätevä maksutapa ja löytyy useimmista korteista. Ja muutenkin kyllä kortin tulisi kelvata.

      Tykkää

  3. Aikoinaan kun opiskelin Kuusankoskella ja asuin Elimäellä niin bussiyhteydet oli vaikeat molempiin suuntiin. Mulla meni aina aamusin tunti ja 30 minuuttia päästä perille, olin jatkuvasti aamuisin myöhässä ekalta tunnilta. Kotiin päin tultaessa bussit kuusankoskelta kouvolaan oli aivan tupaten täynnä ja osa matkustajista valloitti itselleensä toisen paikan, vaikka voisi päästää vanhemmat ihmiset istumaan paikoilleensa! Kuskeista on hyviä puolia paljon ; osaavat ammattilaiset sekä huonoissa puolissa oli ainut ; että osa ei tervehtinyt kun astui bussiin. Mutta osassa kohdin bussien kunto oli arveluttava kuten yksi kokemukseni kavereiteni kanssa oli Kuusankoskelta lähtennyt vanhassa kunnossa oleva bussi, josta oli kytkin hajonnut. Siinä sitten meni melkein tunti hitaasti ajaen kouvolaan. Minun mielestäni Kouvola voisi enemmän kustantaa rahaa uusiin busseihin sekä siihen, että ajat täsmäävät pitkällä linjoilla kulkeville ihmisille.

    Tykkää

  4. Monesta kohdasta samaa mieltä. Mutta myös matkustajia pitäisi opastaa tiettyihin pelisääntöihin bussissa, kuten mistä ovesta poistutaan silloin kun pysäkiltä on tulossa uusia matkustajia kyytiin. Pysäkkien aikataulut kaipaisivat myös selkeyttämistä ja ennen kaikkea jatkoyhteyksien aikataulutus pitäisi saada pelittämään. Apuna voisi olla yhteiskäyttöpyörät esim.liikennöitsijöiden tarjoamana palveluna(?).

    Tykkää

    • Olen tehnyt kuntalaisaloitteen kaupunkipyöristä, joten odotellaan miten asia etenee. Digitaaliset näytöt vilkkaimmilla pysäkeillä olisivat hyvä korjausliike kaupungilta. Yritetään kehittää systeemiä. Kiitos vastauksesta Tiina.

      Tykkää

      • Tänään perjantaina pääsee tutustumaan Kiertopyöriin Parikin Ekomaassa klo 17 asti. Kiertopyörien avulla tullaan selvittämään millainen kaupunkipyöräkulttuuri sopisi tänne meille Kouvolaan. Tästä voisimme kertoa mielellämme lisää 🙂

        Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s